Als schoonheidsspecialist houd je je waarschijnlijk het liefst bezig met de verzorgende, ontspannende en/of huidverbeterende behandelingen die je aan je klanten geeft. En vind je het misschien belangrijker (en leuker) om een goede relatie met je klanten op te bouwen dan een hoop tijd te besteden aan de marketing van je salon.

Logisch, maar als je de marketing helemaal links laat liggen, is dat op de langere termijn niet goed voor je bedrijf. Want als mensen je niet kunnen vinden (meer specifiek: je niet kunnen vinden op internet, want daar vindt iedereen alles tegenwoordig) dan heb je ook minder (potentiële) klanten om een relatie mee op te bouwen.

SEO TILT JE WEBSITE NAAR EEN HOGER NIVEAU
De vindbaarheid van je salon op internet heeft alles te maken met SEO: Search Engine Optimisation, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Met SEO zorg je er niet alleen voor dat er meer mensen je website bezoeken, maar ook dat dit gemotiveerde, potentiële klanten zijn. Het gaat trouwens niet om betaalde advertenties, zoals bijvoorbeeld Google Ads, waar sommige mensen niet eens op klikken, omdat ze weten dat het een advertentie is. Bij SEO gaat het om de websites die Google (of een andere zoekmachine) je laat zien als je een bepaalde zoekterm gebruikt. Het is geen toeval dat je iedere keer dezelfde websites bovenaan de pagina ziet staan als je naar bepaalde dingen op het internet zoekt. Stel je eens voor dat jouw webpagina daar bovenaan staat. En dat mensen die zoeken naar het soort behandelingen en/of producten dat jij aanbiedt je heel makkelijk kunnen vinden. Dat is de kracht van SEO. Gratis gemotiveerde bezoekers van je website, die blijven komen, want het zijn mensen die op zoek zijn naar wat jij biedt.

GOED IDEE, DIE SEO, MAAR HOE DOE JE DAT?
Stap 1: Maak een top drie van de meest belangrijke dingen die jij je klanten aanbiedt. Dit zorgt voor focus bij het werken aan je SEO. Wellicht sta je bekend om je anti-ageing behandelingen, acne peelings en microneedling? Dan zijn dat de drie pijlers voor je SEO.

Stap 2: Nu ga je wat zoekwoorden onderzoek doen. Hiervoor kun je een gratis keyword planner gebruiken, zoals die van Google Ads. Je hoeft hiervoor geen betaalde Google Ads campagne op te zetten, je kunt gewoon een gratis account aanmaken. Je tikt een aantal zoekwoorden en zinnen in, waarvan je denkt dat potentiële klanten ze gebruiken om jouw 3 belangrijkste behandelingen te vinden. De keyword planner laat je zien hoe vaak die zoekwoorden en zinnen op het internet gebruikt worden als zoekopdracht en geeft je gelijk ideeën voor andere zoektermen die erop lijken. Ook laat de keyword planner zien of veel andere websites dezelfde termen gebruiken (competition).Vervolgens maak je een lijst met zo’n 20 tot 100 goede zoektermen. Belangrijk:

  • Zorg dat niet al deze zoektermen hoog concurrerend zijn (competition: high), dan is het namelijk een stuk moeilijker om er goed mee te scoren.
  • Kies zoektermen waar genoeg mensen op zoeken. Als er maar 10 tot 100 mensen per maand met die term zoeken, krijg je te weinig bezoekers op je site.
  • Kies zoektermen die de juiste mensen aantrekken. Wie weet zoeken heel veel mensen naar ‘opleiding schoonheidsspecialist’, maar dat bied jij niet aan. Door die zoekterm te gebruiken krijg je de verkeerde mensen op je site.

Stap 3: Bepaal je communicatiestrategie, oftewel: wat is jouw boodschap. Op je website communiceer je met je potentiële klanten. Wat wil je ze vertellen? Heb jij jouw verhaal goed in je hoofd? Het helpt als je voor jezelf een paar dingen opschrijft: wie zijn je klanten, wat willen zij horen en wat wil jij aan hen vertellen? Zoektermen kunnen hierbij helpen. Die laten immers zien waar jouw klanten naar zoeken. Mensen gebruiken bepaalde zoektermen om iets specifieks te vinden op het internet. Leef je in hen in, vraag jezelf af wat die mensen willen bereiken, wat willen ze als ze met die woorden in Google zoeken? Stem je boodschap daar vervolgens zo goed mogelijk op af. Je klant staat daarbij centraal: het gaat om wat jouw klant het meest belangrijk vindt om te lezen (dus niet wat jijzelf het meest belangrijk of het leukst vindt om te vertellen). Zorg ervoor dat de tekst die je op je website gebruikt aansluit bij jouw boodschap.

Stap 4: Gebruik de zoektermen in de tekst op je website. Waarschijnlijk heb je al een website. Maar die kun je aanpassen. De zoektermen die op je lijst staan ga je nu gebruiken in de teksten op je website. Soms kan dat heel eenvoudig. Kijk goed naar je website, het maakt niet uit of je 10 of 100 pagina’s op je website hebt, kijk waar je de zoekwoorden en zinnen letterlijk kunt invoegen zodat ze passen bij de inhoud. Je wilt ze dus niet zomaar ergens neerzetten, zodat de tekst raar is om te lezen of niet meer klopt. Eigenlijk wil je ervoor zorgen dat de lezer ze niet eens opmerkt, omdat ze echt onderdeel van de tekst vormen en helemaal kloppen met wat je op je website vertelt. Misschien moet je er hier en daar een stukje voor herschrijven. Of ben je er door het zoekterm onderzoek achter gekomen, dat wat je vertelt op de website niet goed (meer) aansluit bij waar jouw klanten naar zoeken, bij wat ze willen. Misschien moet je een pagina opnieuw maken om je boodschap goed te laten overkomen. Verwerk de zoektermen van je lijst dan op een heel natuurlijke manier in je tekst.

TIP: je kunt de zoektermen ook in een (sub)titel of header in je tekst zetten, zolang het maar bij de bijbehorende tekst past natuurlijk.

Stap 5: Video’s (vlogs), social media en links. Maak gebruik van video’s om je boodschap te ondersteunen. Zo kun je bijvoorbeeld jezelf filmen terwijl je een behandeling geeft of iets over een behandeling vertelt (zorg ervoor dat degene die je behandelt niet in beeld is, of vraag toestemming). In de tags, de naam en de omschrijving van de video gebruik je weer de zoektermen (die bij de video passen). Zorg voor links naar je social media pagina’s zoals Facebook, Instagram en Youtube. Of misschien heb je een blog waar je vertelt over je passie voor huidverbetering. Je kunt bij zo’n link wat inleidende tekst gebruiken, bijvoorbeeld “Neem eens een kijkje op mijn Facebookpagina. In een recente post vertel ik over een anti-ageing behandeling waar mijn klanten super enthousiast over zijn!”. Wees niet bang om je website bezoekers te helpen met informatie. Zet op je website wat links naar relevante beauty websites en social media pagina’s. Natuurlijk niet naar iets van een directe concurrent, maar sites met handige en relevante informatie. De mensen die je website bezoeken zullen dit zeker waarderen. Je verleent ze feitelijk een stukje extra service op deze manier.

Stap 6: Regelmatig updaten
Ook al doet Google een beetje geheimzinnig over hoe hun algoritme precies werkt en wat resulteert in een betere positie in de zoekresultaten, één ding is zeker: Google (en andere zoekmachines) zijn dol op nieuwe content. En wie niet? Als je iedere dag precies dezelfde krant ontving, las je die ook niet meer. Dus zet regelmatig wat nieuwe tekst (of een nieuwe video) op je website. Niet zomaar tekst, maar tekst die aansluit bij jouw boodschap, die relevant is voor je klanten. Je hoeft niet iedere keer een hele pagina te veranderen; soms maken wat extra zinnen al een heel verschil, zolang je de zoektermen er maar in verwerkt. In het begin doe je dit misschien eens per maand, maar probeer jezelf eraan te wennen om dit vaker te doen, bijvoorbeeld eens per week. Het kost minder tijd dan je denkt en het gaat zeker helpen om je website beter vindbaar te maken.

BLIJF REALISTISCH
Zoekmachine-optimalisatie is geen tovermiddel. Als je graag beter gevonden wilt worden op internet, kost dat tijd en energie. De gevolgen van je inspanningen laten zich zeker niet van de ene op de andere dag zien; maar als je doorzet, de juiste actie onderneemt en er regelmatig wat tijd in steekt zie je zeker resultaten!